Acord cu privire la Evidenta orelor de munca

Conform prevederilor art. 119 din Codul muncii, angajatorul este obligat sa asigure o evidenta clara si corecta a orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat. Aceasta evidenta trebuie sa includa detalii specifice privind orele de inceput si de sfarsit ale programului de lucru si trebuie sa fie disponibila pentru inspectorii de munca ori de cate ori se solicita acest lucru.

Articolul 119 - Codul muncii
(1) Angajatorul are obligatia de a tine la locul de munca definit potrivit art. 16^1^ evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidentierea orelor de incepere si de sfarsit ale programului de lucru, si de a supune controlului inspectorilor de munca aceasta evidenta, ori de cate ori se solicita acest lucru.

Locul de munca

Articolul 16^1 din Codul muncii clarifica notiunea de loc de munca in contextul prevederilor art. 16 alin. (4). Conform acestuia, locul de munca reprezinta spatiul fizic in care salariatul isi desfasoara activitatea, fiind situat in perimetrul asigurat de angajator.

Acest perimetru poate include:

  1. Sediul principal al angajatorului, fie ca acesta este persoana fizica sau juridica.
  2. Unitati secundare ale angajatorului, precum sucursale, reprezentanțe, agentii sau alte puncte de lucru.

Aceasta definitie asigura o delimitare clara între locurile de munca asigurate de angajator si alte locatii utilizate in mod ocazional sau atipic pentru desfasurarea activitatii (de exemplu, munca la domiciliu sau in regim de telemunca).

Evidenta orelor pentru salariatii mobili

Pentru salariatii mobili, cum ar fi conducatorii auto, evidenta orelor de munca trebuie realizata in baza unui acord scris intre angajator si salariat. Acest acord este adaptat specificului activitatii prestate si poate include urmatoarele aspecte:

  1. Modul de raportare a orelor lucrate zilnic.
  2. Intervalele orare in care se considera ca salariatul este la dispozitia angajatorului.
  3. Reguli suplimentare privind odihna si pauzele, conform legislatiei aplicabile.

Acest tip de evidenta este esential pentru a asigura respectarea timpului de munca si de odihna prevazut de lege, precum si pentru evitarea situatiilor de suprasolicitare sau nerespectare a drepturilor salariatilor

Articolul 119 - Codul muncii
(2) Pentru salariatii mobili si salariatii care desfasoara munca la domiciliu, angajatorul tine evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat in conditiile stabilite cu salariatii prin acord scris, in functie de activitatea specifica desfasurata de catre acestia.

Evidenta orelor pentru salariatii cu munca la domiciliu

Salariatii cu munca la domiciliu isi desfasoara activitatea specifica functiei in propria locuinta, avand autonomie in stabilirea programului de lucru. In acest caz, acordul scris intre angajator si salariat trebuie sa includa:

  1. Metoda prin care salariatul raporteaza orele de lucru efectuate.
  2. Modalitatea de comunicare intre salariat si angajator (e-mail, telefon, platforme digitale).
  3. Procedura prin care angajatorul poate verifica activitatea salariatului, fara a incalca dreptul acestuia la intimitate.

Angajatorul are obligatia de a respecta autonomia salariatului in stabilirea programului de lucru, dar poate introduce mecanisme de verificare transparente si rezonabile, in conformitate cu prevederile contractului individual de munca si ale legislatiei aplicabile.

Importanta respectarii evidentelor orelor de munca

Aceasta evidenta nu este doar o cerinta legala, ci si un instrument important pentru:

  • Protejarea drepturilor salariatilor, inclusiv a timpului de odihna si a remuneratiei corespunzatoare.
  • Prevenirea abuzurilor sau a situatiilor de munca nedeclarata.
  • Asigurarea unui mediu de lucru conform normelor stabilite de legislatia muncii.

Prin respectarea cerintelor de evidenta a orelor de munca si prin adaptarea acestora la specificul activitatilor prestate, angajatorii si salariatii pot construi o relatie de munca bazata pe transparenta, respect si conformitate cu legea.

Tipizat – Acord Evidenta Orelor de Munca

Pentru a veni in ajutorul angajatorilor, in sectiunea Modele Documente, am pregatit un model pentru Acordul privind Evidenta Orelor de Munca.

:page_facing_up: Acord Evidenta Orelor de Munca – document utilizat pentru stabilirea modalitatii de inregistrare si monitorizare a timpului de lucru al angajatilor, conform cerintelor legale. Acest acord clarifica responsabilitatile atat ale angajatorului, cat si ale angajatului, asigurand o evidenta corecta si transparenta a timpului de munca.

:inbox_tray: Accesand sectiunea Modele Documente, puteti descarca acest model si multe altele, pe care le puteti adapta in functie de specificul companiei.