Ce este nota de lichidare?
Nota de lichidare este un document care poate fi emis la incetarea contractului de munca al unui salariat, avand rolul de a confirma faptul ca nu exista datorii reciproce intre angajator si angajat. Desi nu este obligatorie prin lege, aceasta poate fi solicitata de catre angajat sau viitorul angajator pentru a demonstra claritatea situatiei financiare la plecarea din companie.
Eliberarea notei de lichidare
De obicei, nota de lichidare este furnizata impreuna cu alte documente esentiale la incetarea contractului de munca, precum:
- Adeverinta de vechime;
- Decizia de incetare a contractului de munca;
- Alte documente relevante pentru situatia salariatului.
Salariatul poate solicita acest document indiferent de modalitatea de incetare a contractului, fie prin demisie (cu sau fara preaviz), fie prin concediere. Desi nu este un document obligatoriu, multi angajatori prefera sa il emita pentru a avea o evidenta clara a situatiei financiare la momentul incetarii contractului.
Importanta notei de lichidare
a) Pentru salariati
- Certifica faptul ca nu exista datorii catre angajator, ceea ce poate fi relevant la angajarea intr-o noua companie;
- Ofera claritate privind situatia concediilor, eventualelor popriri salariale si altor aspecte financiare legate de fostul loc de munca;
- Poate fi utilizata ca dovada in situatia unor dispute legale privind incetarea contractului.
b) Pentru angajatori
- Asigura faptul ca fostul salariat nu mai are obligatii financiare fata de companie;
- Reprezinta o dovada scrisa in cazul unor litigii privind debite neachitate de catre fostul angajat;
- Ofera transparenta in relatia angajator-angajat si previne eventualele neclaritati ulterioare.
Continutul notei de lichidare
O nota de lichidare trebuie sa contina urmatoarele elemente esentiale:
- Datele de identificare ale angajatorului (numele firmei, CUI, adresa, date de contact);
- Data emiterii si numarul de inregistrare a documentului;
- Datele salariatului (nume, prenume, CNP, functia detinuta in companie);
- Debitele neachitate de catre fostul salariat catre angajator, cum ar fi:
- Retineri salariale datorate unor avansuri;
- Contravaloarea unor echipamente nepredate;
- Popriri salariale neefectuate.
- Datoriile angajatorului fata de salariat, cum ar fi:
- Restante salariale;
- Avansuri si imprumuturi necompensate;
- Compensatii pentru concedii de odihna neefectuate.
- Informatii privind concediile si absentele, inclusiv:
- Concediu de odihna ramas neefectuat;
- Concediu fara plata;
- Concedii medicale si alte situatii speciale.
Exemple de functii pentru care se poate solicita nota de lichidare
Exista anumite functii pentru care nota de lichidare este solicitata mai frecvent, cum ar fi:
-
Functii de conducere (Manager, Director, Sef de Departament);
-
Functii din domeniul financiar-contabil (Contabil, Auditor, Economist);
-
Functii care implica acces la informatii confidentiale (Consultant juridic, Ofiter de conformitate);
-
Functii in care se utilizeaza echipamente costisitoare (Inginer, Tehnician, Specialist in mentenanta);
-
Functii din domeniul medical si farmaceutic (Medic, Asistent medical, Farmacist);
-
Functii din domeniul bancar (Analist de risc, Casier, Ofiter de credite);
-
Alte funcții (Gestionar, Poștaș, etc.).
Desi nota de lichidare nu este un document obligatoriu, ea aduce beneficii atat angajatilor, cat si angajatorilor, asigurand transparenta si claritatea situatiei financiare la incetarea contractului de munca. Prin includerea tuturor informatiilor relevante, acest document contribuie la prevenirea eventualelor litigii si la mentinerea unor relatii profesionale corecte intre parti.
Tipizat – Nota de Lichidare
Pentru a veni in ajutorul angajatorilor, in sectiunea Modele Documente, am pregatit un model actualizat pentru Nota de Lichidare.
Nota de Lichidare – document esential utilizat la incetarea contractului de munca, prin care se confirma ca toate drepturile si obligatiile dintre angajator si salariat au fost solutionate. Acest document asigura o incheiere corecta si transparenta a raportului de munca.
Accesand sectiunea Modele Documente, puteti descarca acest model si multe altele, pe care le puteti adapta in functie de specificul companiei.