Scopul legii este acela de a facilita integrarea tinerilor aflati in situatii vulnerabile pe piata muncii, prin oferirea de oportunitati concrete de angajare in cadrul institutiilor publice locale, pe o perioada determinata de 24 de luni. Astfel, tinerii beneficiaza de experienta profesionala, sprijin in dezvoltarea abilitatilor si sansa unei incluziuni reale in viata sociala si economica.
Obiective principale
Legea urmareste mai multe obiective importante:
-
Crearea de oportunitati profesionale pentru tineri care, in mod obisnuit, nu au acces facil la locuri de munca;
-
Formarea si dezvoltarea abilitatilor profesionale necesare integrarii durabile pe piata muncii;
-
Dobandirea de experienta si vechime in munca, esentiale pentru viitoare angajari;
-
Responsabilizarea autoritatilor publice locale, care devin actori activi in procesul de sprijinire a incluziunii sociale;
-
Combaterea excluziunii sociale si cresterea sanselor de integrare a tinerilor proveniti din medii defavorizate.
Articolul 2 – Legea nr. 189/2018
(1) Obiectivele prezentei legi sunt urmatoarele:
a) asigurarea integrarii tinerilor dezavantajati pe piata muncii prin crearea de oportunitati de angajare pe perioada determinata in institutiile publice de la nivel local;
b) consolidarea competențelor si abilitatilor profesionale pentru adaptarea la cerintele practice și exigentele locului de munca in vederea integrarii in munca;
c) dobandirea de experienta si vechime în munca;
d) dobandirea de vechime in specialitate, dupa caz;
e) stimularea incluziunii sociale;
f) responsabilizarea comunitatii locale.(2) Angajarea tinerilor dezavantajati se face pe o perioada de 24 de luni, prin incheierea unui contract individual de munca pe durata determinata, potrivit prevederilor Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu respectarea dispozitiilor prezentei legi.
Cine sunt beneficiarii?
Tinerii vizati de lege sunt cei cu varste intre 16 si 26 de ani, aflati intr-una dintre urmatoarele situatii:
- Se afla sau au fost in sistemul de protectie a copilului;
- Au in intretinere unul sau mai multi copii;
- Sunt inregistrati sau au fost anterior in evidenta serviciilor de probatiune;
- Executa masuri educative neprivative de libertate ori alte sanctiuni alternative.
Articolul 3 – Legea nr.189/2018
In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:a) tanar dezavantajat - persoana cu varsta cuprinsa intre 16 si 26 de ani, care nu are vechime in munca sau care are o vechime in munca de pana la 12 luni si care:
(i) se afla in sistemul de protectie a copilului sau provine din acest sistem;
(ii) are copil/copii in intretinere;
(iii) s-a aflat sau se afla in evidenta serviciului de probatiune;
(iv) se afla in executarea unei masuri educative neprivative de libertate, dintre cele prevazute de Legea nr. 253/2013 privind executarea pedepselor, a masurilor educative si a altor masuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, cu modificarile si completările ulterioare, ori a unei alte masuri neprivative, precum amanarea aplicarii pedepsei sau executarea pedepsei amenzii prin prestarea unei munci neremunerate in folosul comunitatii.
Institutiile publice implicate
Angajatorii eligibili sunt institutiile publice locale, cum ar fi:
- Aparatul de specialitate al primarului si consiliului judetean;
- Consiliile locale si judetene;
- Furnizorii publici de servicii sociale;
- Operatorii de utilitati publice de interes local;
- Alte institutii locale finantate din bugetul de stat sau bugetele locale.
Exceptie: institutiile din domeniul apararii, ordinii publice si securitatii nationale nu intra sub incidenta acestei legi.
Articolul 3 - Legea nr.189/2018
b) angajator - persoana juridica, reprezentata prin ordonatorul de credite al institutiei publice de la nivel local, care poate, potrivit legii, sa angajeze forta de munca pe baza de contract individual de munca si care este finantata de la bugetul de stat si/sau din fonduri publice locale, cu exceptia institutiilor publice de aparare nationala, ordine publica si securitate nationala;c) institutii publice de la nivel local - denumire generica ce include:
- aparatul de specialitate al primarului;
- aparatul de specialitate al consiliului judetean/Consiliului General al Municipiului Bucuresti;
- consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti;
- furnizori de servicii sociale, de drept public, care acorda servicii sociale in conditiile prevazute de lege;
- operatori de servicii comunitare de utilitati publice locale sau judetene;
- institutii publice si servicii publice infiintate si organizate prin hotarari ale autoritatilor deliberative, potrivit Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Procedura de angajare
Procesul de angajare respecta o serie de etape clare:
- Publicarea posturilor vacante cu cel putin 20 de zile inainte de selectie;
- Depunerea dosarelor care includ acte de identitate, CV, adeverinte si documente care dovedesc statutul de tanar dezavantajat;
- Selectia candidatilor pe baza de dosar, interviu si, daca este necesar, proba practica;
- Evaluarea se face de catre o comisie desemnata de angajator;
- Contestatiile sunt analizate de o alta comisie, independenta;
- Daca postul nu se ocupa, procedura se reia.
Obligatii ale angajatorilor
Angajatorul are mai multe obligatii legale fata de tinerii dezavantajati angajati, printre care:
- Organizarea procesului de selectie si evaluare a dosarelor;
- Angajarea exclusiv a tinerilor dezavantajati pe posturile alocate conform legii;
- Desemnarea unei persoane care sa ofere sprijin si coordonare tanarului la locul de munca;
- Asigurarea conditiilor adecvate de lucru (echipamente si logistica necesara);
- Utilizarea tanarului doar pentru sarcinile mentionate in contract si fisa postului;
- Evaluarea anuala a performantelor profesionale, prin interviu si documentarea rezultatelor;
- Evaluarea finala la incetarea contractului.
- Eliberarea documentelor finale (adeverinta, evaluari si scrisoare de recomandare) in maximum 30 de zile de la terminarea contractului.
Articolul 15 – Legea 189/2018
(1) Angajatorul are urmatoarele obligatii:
a) sa organizeze selectia si evaluarea dosarelor pentru angajarea tinerilor dezavantajati, in conditiile prezentei legi;
b) sa angajeze pe posturile vacante prevazute la art. 11 alin. (4) exclusiv tineri dezavantajati;
c) sa desemneze o persoana care sa coordoneze si sa sprijine tanarul dezavantajat in activitatea sa;
d) sa asigure o dotare corespunzatoare - logistica, tehnica si tehnologica - necesara dobandirii si valorificarii cunostintelor teoretice si practice de catre tanarul dezavantajat;
e) sa nu foloseasca tanarul dezavantajat pentru desfasurarea altor activitati decat cele prevazute in contractul individual de munca si in fisa postului;
f) sa realizeze evaluarea performantelor profesionale individuale anuale, pe baza de interviu, cu consemnarea rezultatului acesteia in fisa de evaluare;
g) sa realizeze evaluarea performantelor profesionale individuale la incetarea contractului individual de munca, cu consemnarea rezultatului acesteia in fiaa de evaluare;
h) sa elibereze tanarului dezavantajat adeverinta care dovedeste activitatea desfasurata si stagiul de cotizare, copii dupa evaluarile prevazute la lit. f) si g), precum si o scrisoare de recomandare, in termen de maximum 30 de zile de la incetarea contractului individual de munca.
Monitorizare si sanctiuni
Respectarea legii este supravegheata de Inspectia Muncii, care are dreptul sa aplice sanctiuni in cazul abaterilor. De asemenea, legea impune tratament egal si nediscriminatoriu fata de ceilalti angajati. In cazul nerespectarii prevederilor, pot fi aplicate amenzi, conform articolului 17 din Legea nr. 189 din 18 iulie 2018.
Articolul 17 – Legea nr. 189/2018
(1) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda urmatoarele fapte:
a) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (2), cu amenda de la 250 lei la 500 lei;
b) nerespectarea de catre angajator a obligatiei prevazute la art. 15 alin. (1) lit. h), cu amenda de la 300 lei la 1.000 lei;
c) nerespectarea obligatiei prevazute la art. 11 alin. (1), cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (3), cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei;
e) nerespectarea de catre angajator a obligatiei prevazute la art. 11 alin. (4), cu amenda de la 1.000 lei la 1.500 lei.(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1) se fac de catre inspectorii de munca.
(3) Prevederile prezentei legi se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Inspectia Muncii raporteaza anual Ministerului Muncii si Justitiei Sociale numarul de contracte individuale de munca incheiate potrivit prezentei legi.
Concluzie
Legea nr. 189/2018 constituie un pas important in sprijinirea tinerilor vulnerabili, oferindu-le sansa reala de a dobandi experienta de munca si de a deveni membri activi ai societatii. In acelasi timp, legea responsabilizeaza institutiile publice locale, transformandu-le in parteneri activi ai incluziunii sociale si ai dezvoltarii durabile.