Gestionarea conflictelor de munca: mediere, conciliere si actiuni legale

Conflictele de munca sunt inevitabile in orice organizatie si pot aparea din diverse motive, cum ar fi neintelegeri privind salariul, conditiile de munca, programul de lucru sau relatiile dintre angajati si conducere. O gestionare eficienta si legala a acestor conflicte ajuta la mentinerea unui climat de lucru sanatos si la evitarea litigiilor costisitoare.

Articolul 266 – Codul muncii
Jurisdictia muncii are ca obiect solutionarea conflictelor de munca cu privire la incheierea, executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale sau, dupa caz, colective de munca prevazute de prezentul cod, precum si a cererilor privind raporturile juridice dintre partenerii sociali, stabilite potrivit prezentului cod.

Articolul 267 – Codul muncii

Pot fi parti in conflictele de munca:

  1. salariatii, precum si orice alta persoana titulara a unui drept sau a unei obligatii in temeiul prezentului cod, al altor legi sau al contractelor colective de munca;
  2. angajatorii - persoane fizice si/sau persoane juridice -, agentii de munca temporara, utilizatorii, precum si orice alta persoana care beneficiaza de o munca desfasurata in conditiile prezentului cod;
  3. sindicatele si patronatele;
  4. alte persoane juridice sau fizice care au aceasta vocatie in temeiul legilor speciale sau al Codului de procedura civila.

Tipuri de conflicte de munca

Conflicte individuale de munca

Acestea apar intre un angajat si angajator si pot include:

  • Neplata salariului sau intarzierea acestuia;
  • Concedierea abuziva sau fara respectarea procedurii legale;
  • Refuzul acordarii concediului de odihna sau medical;
  • Hartuirea la locul de munca.

Conflicte colective de munca

Acestea implica un grup de angajati si sunt de obicei legate de:

  • Negocierea contractului colectiv de munca;
  • Conditiile de munca si siguranta la locul de munca;
  • Dreptul la greva.

Baza legala: Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, care reglementeaza conflictele colective si procedurile de negociere.

Art. 122 – (1) Dreptul angajatilor/lucratorilor de a declansa conflicte colective de munca in legatura cu inceperea, desfasurarea si incheierea negocierilor contractelor colective de munca este garantat de lege.

(2) In cazul in care nu exista contract colectiv de munca in vigoare, conflictul colectiv de munca poate avea ca obiect revendicari ale angajatilor/lucratorilor privind apararea intereselor colective cu caracter economic, profesional sau social.

Art. 124 - Conflictele colective de munca pot avea loc la nivelul unitatii, al grupului de unitati, al sectorului de negociere colectiva sau la nivel national.

Modalitati legale de gestionare a conflictelor de munca

A. Prevenirea conflictului prin reguli clare

  • Crearea si respectarea unui Regulament Intern bine definit;
  • Instruirea periodica a angajatilor privind drepturile si obligatiile lor;
  • Existenta unui departament de HR sau a unui responsabil cu gestionarea conflictelor.

B. Medierea

Medierea este o metoda extrajudiciara eficienta pentru solutionarea conflictelor de munca, prin care un mediator neutru ajuta partile sa ajunga la un acord.

Baza legala: Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator.

Articolul 1 – (1) Medierea reprezinta o modalitate de solutionare a conflictelor pe cale amiabila, cu ajutorul unei terte persoane specializate in calitate de mediator, in conditii de neutralitate, impartialitate, confidentialitate si avand liberul consimtamant al partilor.

(2) Medierea se bazeaza pe increderea pe care partile o acorda mediatorului, ca persoana apta sa faciliteze negocierile dintre ele si sa le sprijine pentru solutionarea conflictului, prin obtinerea unei solutii reciproc convenabile, eficiente si durabile.

Avantaje ale medierii:

  • Evitarea unui proces lung si costisitor;
  • Confidentialitate si flexibilitate;
  • Posibilitatea de a mentine relatia de munca.

Exemplu de mediere reusita:

Un angajat a fost sanctionat disciplinar pentru intarziere frecventa, dar a considerat ca masura este abuziva. In loc sa mearga in instanta, a apelat la un mediator, iar conflictul s-a rezolvat printr-un acord: angajatul si-a recunoscut greseala, iar sanctiunea a fost inlocuita cu un avertisment scris.

C. Concilierea

Pentru a promova solutionarea rapida si amiabila a conflictelor individuale de munca, angajatorii si salariatii pot include in contractul individual de munca o clauza care prevede rezolvarea acestora prin conciliere. Aceasta presupune interventia unui consultant extern specializat in legislatia muncii (avocat, expert sau mediator), care actioneaza cu impartialitate si confidentialitate pentru a facilita un acord intre parti.

Consultantul poate fi ales liber de catre parti, iar onorariul sau este suportat conform intelegerii acestora. Procedura de conciliere se initiaza printr-o invitatie scrisa si trebuie demarata in maximum 5 zile lucratoare.

Daca se ajunge la o intelegere, aceasta este consemnata intr-un acord semnat de parti si consultant, producand efecte juridice de la data stabilita. Pe durata concilierii, termenul de contestare a conflictului este suspendat.

Baza legala: Articolul 231^1 – Codul muncii

(1) Accesul neingradit la justitie este garantat de lege. In cazul unui conflict individual de munca, partile vor actiona cu buna-credinta si vor incerca solutionarea amiabila a acestuia.
(2) In vederea promovarii solutionarii amiabile si cu celeritate a conflictelor individuale de munca, la incheierea contractului individual de munca sau pe parcursul executarii acestuia, partile pot cuprinde in contract o clauza prin care se stabileste ca orice conflict individual de munca se solutioneaza pe cale amiabila, prin procedura concilierii.
(3) Prin conciliere, in sensul prezentei legi, se intelege modalitatea de solutionare amiabila a conflictelor individuale de munca, cu ajutorul unui consultant extern specializat in legislatia muncii, in conditii de neutralitate, impartialitate, confidentialitate si avand liberul consimtamant al partilor.
(4) Consultantul extern specializat in legislatia muncii prevazut la alin. (3), denumit in continuare consultant extern, poate fi un avocat, un expert in legislatia muncii sau, dupa caz, un mediator specializat in legislatia muncii, care, prin rolul sau activ, va starui ca partile sa actioneze responsabil pentru stingerea conflictului, cu respectarea drepturilor salariatilor recunoscute de lege sau stabilite prin contractele de munca. Onorariul consultantului extern va fi suportat de catre parti conform intelegerii acestora.
(5) Partile au dreptul sa isi aleaga in mod liber consultantul extern.
(6) Oricare dintre parti se poate adresa consultantului extern in vederea deschiderii procedurii de conciliere a conflictului individual de munca. Acesta va transmite celeilalte parti invitatia scrisa, prin mijloacele de comunicare prevazute in contractul individual de munca.
(7) Data deschiderii procedurii de conciliere nu poate depasi 5 zile lucratoare de la data comunicarii invitatiei prevazute la alin. (6). Termenul de contestare a conflictelor de munca se suspenda pe durata concilierii.
(8) In cazul in care, ca urmare a dezbaterilor, se ajunge la o solutie, consultantul extern va redacta un acord care va contine intelegerea partilor si modalitatea de stingere a conflictului. Acordul va fi semnat de catre parti si de catre consultantul extern si va produce efecte de la data semnarii sau de la data expres prevazuta in acesta.
(9) Procedura concilierii se inchide prin intocmirea unui proces-verbal semnat de catre parti si de catre consultantul extern, in urmatoarele situatii:
a) prin incheierea unei intelegeri intre parti in urma solutionarii conflictului;
b) prin constatarea de catre consultantul extern a esuarii concilierii;
c) prin neprezentarea uneia dintre parti la data stabilita in invitatia prevazuta la alin. (7).
(10) In cazul in care partile au incheiat numai o intelegere partiala, precum si in cazurile prevazute la alin. (9) lit. b) si c), orice parte se poate adresa instantei competente cu respectarea prevederilor art. 269, in vederea solutionarii in totalitate a conflictului individual de munca.

Avantaje ale concilierii:

  • Solutie rapida si confidentiala;
  • Evitarea unui proces lung;
  • Flexibilitate in negocieri.

D. Sesizarea Tribunalului pentru litigii de munca

Daca medierea si concilierea esueaza, partile pot ajunge in instanta. Litigiile de munca sunt judecate de Tribunalul specializat in conflicte de munca si asigurari sociale.

Avantaje:

  • Obligatia legala a angajatorului de a prezenta documente justificative;
  • Posibilitatea de a obtine despagubiri si reintegrarea in munca.

Dezavantaje:

  • Durata procesului poate fi mare (6-12 luni);
  • Costuri legale semnificative.

Cum pot evita angajatorii conflictele de munca?

:white_check_mark: Comunicare deschisa si transparenta cu angajatii.

:white_check_mark: Aplicarea corecta a legislatiei muncii, fara abuzuri.

:white_check_mark: Solutionarea rapida a nemultumirilor pentru a evita escaladarea conflictelor.

:white_check_mark: Formarea managerilor in gestionarea conflictelor.

Concluzii

Gestionarea eficienta a conflictelor de munca presupune:

  • Preventie (reguli clare, comunicare);
  • Metode alternative (mediere, conciliere);
  • Interventie juridica doar daca alte solutii au esuat.
2 Likes