Act aditional - telemunca

Salutare!

Cum as putea proceda cu conturarea unui act aditional pentru clauza de telemunca, avand in vedere faptul ca angajatorul este de acord cu desfasurarea activitatii in regim de telemunca a angajatilor, insa cu acordul prealabil al acestuia. Practic, angajatii trebuie sa faca o cerere sau o solicitare pe care, ulterior, angajatorul o va aproba.
Este absolut necesar sa fie trecute in revisal si in actul aditional cate zile va lucra fiecare angajat in regim de telemunca, sa zicem, pe luna?
Sau se poate stabili clar doar faptul ca se poate lucra in telemunca, dar e nevoie de o solicitare si de aprobarea acesteia?

Multumesc!

Potrivit art. 3, alin. (1) din Legea 81 din 30 martie 218, privind reglementarea activității de telemuncă, desfășurarea activității în regim de telemuncă se realizează doar prin acordul mutual al părților și trebuie stipulată expres în contractul individual de muncă, fie de la momentul semnării acestuia pentru angajații noi, fie ulterior, printr-un act adițional în cazul angajaților existenți.
Conform alin. (2), refuzul unui salariat de a presta activitate în regim de telemuncă nu poate constitui motiv pentru modificarea unilaterală a contractului de muncă și nici pentru aplicarea unei sancțiuni disciplinare.
În contract trebuie menționat numărul exact de zile lucrate lunar în regim de telemuncă, precum și modul concret de desfășurare a activității, inclusiv faptul că aceasta se efectuează doar cu aprobarea prealabilă a angajatorului.
Conform art. 5, alin. (1), contractul individual de muncă se încheie sau se modifică, după caz, pentru salariații care lucrează în regim de telemuncă, în conformitate cu prevederile Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu toate modificările și completările ulterioare.
Alin. (2) prevede că, în cazul muncii la distanță, contractul trebuie să includă, pe lângă elementele prevăzute la art. 17, alin. (3) din Codul muncii, și următoarele aspecte suplimentare:
• mențiunea clară că salariatul își desfășoară activitatea în regim de telemuncă;
• perioada și/sau zilele în care acesta lucrează dintr-un alt loc decât cel organizat de angajator.
Deși legea nu impune un număr minim sau fix de zile lucrate în regim de telemuncă, este obligatoriu ca aceste condiții să fie clar definite, fie prin indicarea expresă a zilelor, fie printr-o formulare flexibilă, dar cuprinzând necesitatea acordului prealabil al angajatorului.

2 Likes

Multumesc frumos pentru raspuns!

Oare o astfel de formulare ar fi in regula?

Art. I.

Se modifică articolul I. din Actul adițional nr. …, încheiat la data …, care va avea următorul conținut:

a) Activitatea salariatului se poate desfășura și în regim de telemuncă, in alt loc decât cel organizat de angajator.

b) Salariatul poate solicita desfășurarea activității în regim de telemuncă pentru motive bine întemeiate, cu acordul prealabil al angajatorului.

c) Solicitarea pentru desfășurarea activității în regim de telemuncă va fi făcută fie verbal, fie în scris, prin intermediul canalelor de comunicare utilizate în mod obișnuit în cadrul companiei și va fi depusă cu cel puțin o zi înainte de desfășurarea activității.

În cadrul solicitării se vor menționa locația și intervalul de timp pentru care se solicită aprobarea. Angajatorul își rezervă dreptul de a respinge solicitarea dacă prezența salariatului la locul de muncă este necesară pentru îndeplinirea unor sarcini sau obligații care nu pot fi realizate în regim de telemuncă.

d) Locația din care telesalariatul va presta activitatea de telemuncă este domiciliul acestuia sau un alt loc convenit de comun acord cu angajatorul. Telesalariatul are posibilitatea de a schimba locul de muncă, cu condiția de a informa angajatorul în prealabil.

e) Cu exceptia zilelor în care salariatului i-a fost aprobată efectuarea muncii la domiciliu, salariatul își desfășoară activitatea, pe parcursul lunii, la locul de muncă organizat de angajator.

f) Telesalariatul este obligat să informeze angajatorul, de indată, despre orice modificare a programului de lucru convenit.

g) Perioada în care se aplică prevederile privind desfășurarea activității în regim de telemuncă va fi determinată și va fi cuprinsă în intervalul 02.06.2025 – 31.12.2025.

Vă prezentăm mai jos un exemplu de act adițional, care poate fi folosit și personalizat în funcție de contextul specific.

ACT ADIȚIONAL NR. ___

la Contractul individual de muncă nr. ___, încheiat la data de ___________

Încheiat astăzi, __________, între:

Angajatorul: Societatea ________________________, cu sediul în ________________________, înregistrată la Registrul Comerțului sub nr. ____________, având cod fiscal ____________, reprezentată legal prin ____________________, în calitate de Angajator,

și

Salariatul: Dl./Dna. ________________________, domiciliat(ă) în ________________________, posesor/posesoare al CI seria ____ nr. ________, CNP __________________, având funcția de ________________________, în calitate de Salariat.

Părțile convin să modifice Contractul individual de muncă încheiat anterior, în temeiul prevederilor Codului muncii – Legea nr. 53/2003, republicată și actualizată, precum și în conformitate cu Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă, după cum urmează:

Art. I – Desfășurarea activității în regim de telemuncă

  1. Activitatea salariatului se poate desfășura și în regim de telemuncă, în alt loc decât cel organizat de angajator.
  2. Salariatul poate solicita desfășurarea activității în regim de telemuncă pentru motive întemeiate, cu acordul prealabil al angajatorului.
  3. Solicitarea va fi transmisă verbal sau în scris, prin canalele de comunicare obișnuite în cadrul companiei, cu cel puțin o zi lucrătoare înainte de ziua în care urmează a se desfășura activitatea în regim de telemuncă. Solicitarea trebuie să cuprindă:
  • Locația de unde va fi desfășurată activitatea;
  • Intervalul de timp solicitat.
  1. Angajatorul poate respinge solicitarea dacă prezența salariatului la sediul angajatorului este necesară pentru îndeplinirea unor sarcini care nu pot fi realizate de la distanță.
  2. Locația din care se va desfășura activitatea în regim de telemuncă este, în mod uzual, domiciliul salariatului sau un alt spațiu convenit de comun acord. Orice modificare privind locația de desfășurare trebuie anunțată în prealabil angajatorului.
  3. Cu excepția perioadelor aprobate pentru desfășurarea activității în regim de telemuncă, salariatul își va îndeplini sarcinile de serviciu la locul de muncă stabilit prin contractul individual de muncă.
  4. Salariatul are obligația de a informa angajatorul, în timp util, despre orice modificare a programului de lucru stabilit pentru perioada de telemuncă.
  5. Regimul de telemuncă va fi aplicabil în perioada 02.06.2025 – 31.12.2025, cu posibilitatea de prelungire prin acord scris între părți.

Art. II – Drepturile și obligațiile părților

  1. Drepturile și obligațiile prevăzute în contractul individual de muncă rămân aplicabile și în perioada în care salariatul își desfășoară activitatea în regim de telemuncă, cu excepția prevederilor modificate prin prezentul act.
  2. Salariatul se obligă să respecte normele interne privind securitatea și sănătatea în muncă, protecția datelor personale și confidențialitatea informațiilor, inclusiv în regim de telemuncă.
  3. Angajatorul poate pune la dispoziția salariatului echipamentele necesare pentru desfășurarea activității la distanță, în baza unui proces-verbal de predare-primire sau alt document justificativ.

Art. III – Dispoziții finale

  1. Orice modificare a prezentului act adițional se va face printr-un nou act adițional semnat de ambele părți.
  2. Prezentul act adițional face parte integrantă din contractul individual de muncă și intră în vigoare la data semnării de către ambele părți.
  3. Actul s-a încheiat în două exemplare originale, câte unul pentru fiecare parte.

Data: ____________

Angajatorul
Nume: __________________
Funcție: ________________
Semnătură: ______________

Salariatul
Nume: __________________
Semnătură: ______________

1 Like

Multumesc tare frumos!