Decizia nr.39/2024
Inregistrarile telefonice dintre angajati si angajatori pot fi folosite ca proba in procesele de munca, chiar si fara acordul persoanei inregistrate.
Prin decizia nr. 39/2024, Inalta Curte de Casatie si Justitie – Compleul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept in materie civila, a admis sesizarea formulata de Curtea de Apel Bucuresti – Sectia a VII-a pentru cauze privind conflicte de munca si asigurari sociale si in consecinta, stabileste ca:
"Proba cu inregistrarea unei convorbiri telefonice intre un salariat si un alt salariat sau reprezentant al angajatorului, solicitata intr-un litigiu impotriva angajatorului, este admisibila, chiar daca inregistrarea a fost efectuata fara acordul si/sau informarea prealabila a interlocutorului, cu conditia asigurarii unui just echilibru intre dreptul la proba, pe de o parte, si dreptul la viata privata, pe de alta parte, in sensul ca incuviintarea probei trebuie sa fie indispensabila exercitiului dreptului la proba si strict proportionala cu acest scop."
Ce spune decizia?
Decizia stabileste ca o inregistrare a unei convorbiri telefonice intre un angajat si un alt angajat sau un reprezentant al angajatorului poate fi folosita ca proba intr-un proces impotriva angajatorului. Acest lucru este permis chiar daca persoana care a fost inregistrata nu a fost informata sau nu si-a dat acordul in prealabil.
Care sunt conditiile pentru a fi admisibila proba in instanta?
Pentru ca o astfel de proba sa fie admisibila, trebuie asigurat un echilibru intre dreptul angajatului de a-si sustine cazul (dreptul la proba) si dreptul la viata privata al persoanei inregistrate.
1.Dreptul la proba – adica posibilitatea de a aduce dovezi in sprijinul cauzei tale intr-un proces.
2.Dreptul la viata privata – protejarea intimitatii persoanei care a fost inregistrata fara sa stie.
In acest caz, instanta trebuie sa decida daca folosirea acestei inregistrari este absolut necesara pentru a permite exercitarea dreptului la proba si daca aceasta este proportionala cu scopul urmarit. Cu alte cuvinte, inregistrarea trebuie sa fie vitala pentru a dovedi un fapt important in litigiu, fara a incalca prea mult viata privata a persoanei inregistrate.
Indispensabilitatea probei: inregistrarea trebuie sa fie esentiala pentru dovedirea situatiei in litigiu.
Proportionalitate: folosirea inregistrarii trebuie sa fie proportionala cu scopul pentru care este utilizata, adica nu trebuie sa depaseasca ceea ce este necesar pentru a-ai sustine cazul.
Ce inseamna acest lucru pentru tine?
• Pentru angajati:
o Daca te afli intr-un conflict cu angajatorul si ai o inregistrare a unei convorbiri relevante, o poti folosi ca proba chiar daca nu ai informat cealalta persoana ca o inregistrezi.
o Este important sa te asiguri ca folosirea acestei inregistrari este cu adevarat necesara pentru cazul tau si ca nu incalca dreptul la viata privata al celeilalte persoane.
• Pentru angajatori si alti angajati:
o Fii constient ca discutiile telefonice pot fi inregistrate si folosite in instanta.
o Mentine o comunicare profesionala si corecta in toate interactiunile legate de munca.
De ce este importanta aceasta decizie?
Aceasta decizie aduce claritate pentru angajati si angajatori, explicand cand si cum pot fi folosite inregistrarile in instanta. Angajatii au acum o unealta suplimentara pentru a-si apara drepturile, dar trebuie sa tina cont ca instanta va analiza cu atentie daca folosirea inregistrarii este justificata.