Tichete de activitati casnice
Tichetele de activitati casnice reprezinta o initiativa legislativa menita sa reglementeze si sa simplifice remunerarea activitatilor casnice necalificate, desfasurate ocazional de persoane fizice. Acest sistem, introdus prin Legea nr. 111/2022, aduce beneficii atat prestatorilor, cat si beneficiarilor, oferind un cadru legal clar si sigur. In acest articol, vom explora cine beneficiaza de aceste tichete, care este valoarea lor, si cum functioneaza in practica acest sistem de remunerare.
Terminologie
LEGEA nr. 111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic
Pentru a intelege cadrul legal care reglementeaza activitatile casnice si relatiile economice si sociale vom detalia in continuare o serie de definitii referitoare la activitatile casnice si relatiile dintre prestatorii si beneficiarii acestor activitati.
a) Activitate casnica - O activitate ocazionala si necalificata desfasurata de un prestator casnic in gospodaria beneficiarului casnic, la domiciliul prestatorului casnic sau intr-un alt loc necesar desfasurarii acesteia. Aceasta activitate nu este efectuata in scop comercial si nu se efectueaza in beneficiul unor terti.
b) Prestator casnic - O persoana fizica ce desfasoara activitati casnice in una sau mai multe gospodarii, fiind remunerata exclusiv prin tichete de activitati casnice, conform conditiilor stabilite de lege.
c) Beneficiar casnic - Persoana fizica in folosul careia prestatorul casnic desfasoara activitati casnice.
d) Tichet de activitati casnice - Un bon valoric utilizat pentru remunerarea activitatilor casnice desfasurate de catre prestatorul casnic.
e) Gospodarie - Totalitatea bunurilor imobile, incluzand cladirile cu destinatie de locuinta, anexele, curtile si gradinile aferente acestora, precum si bunurile mobile utilizate in prestarea activitatilor casnice.
In contextul activitatilor casnice, un prestator casnic poate fi si un ingrijitor informal, cu anumite conditii specifice. Iata detaliile relevante:
Ingrijitor informal: Definit la art. 6 lit. s) din Legea asistentei sociale nr. 292/2011, acest ingrijitor este o persoana care ofera ingrijire si suport unei persoane dependente (de exemplu, varstnici, persoane cu dizabilitati), dar nu in cadrul unui contract formalizat prin servicii publice de asistenta sociala.
Excluderea membrilor familiei: Ingrijitorul informal nu trebuie sa fie membru al familiei beneficiarului casnic, asa cum este definita familia la art. 6 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune.
Lipsa unui contract formalizat cu serviciul public de asistenta sociala: ingrijitorul informal nu trebuie sa aiba un contract pentru ingrijire informala cu serviciul public de asistenta sociala, conform art.13 din Legea nr. 17/2000 privind asistenta sociala a persoanelor varstnice.
Art. 1 alin. (2) – Legea nr. 111/2022
Prestator casnic poate fi si ingrijitorul informal, definit la art. 6 lit. s) din Legea asistentei sociale nr. 292/2011 , cu modificarile si completarile ulterioare,
care nu este membru al familiei beneficiarului casnic, astfel cum este definita la art. 6 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune,
cu modificarile si completarile ulterioare, si care nu are incheiat un contract pentru ingrijire informala cu serviciul public de asistenta sociala, potrivit dispozitiilor
art. 13 din Legea nr. 17/2000 privind asistenta sociala a persoanelor varstnice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Care este valoarea tichetului de activitati si cum se utilizeaza?
Valoarea nominala: tichetul de activitati casnice are o valoare nominala de 15 lei, care poate fi actualizata anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat.
Caracteristici: tichetele nu sunt transferabile, nu pot fi folosite pentru achizitionarea altor bunuri si servicii si sunt destinate exclusiv prestatorului casnic ale carui date sunt inscrise pe acestea.
Preschimbarea in bani: prestatorul casnic poate preschimba tichetele in bani in termen de maximum 12 luni de la data primirii, fie in numerar la agentiile pentru ocuparea fortei de munca sau la furnizorul de serviciu universal, fie prin transfer bancar.
Termen de plata: sumele se platesc in contul bancar indicat de prestator in maximum 5 zile de la solicitarea preschimbarii.
Calculul sumei preschimbate: la preschimbare, suma primita de prestator este valoarea nominala a tichetelor minus impozitul pe venit si contributiile sociale datorate.
Costuri pentru beneficiarul casnic: la achizitionarea tichetelor, beneficiarul casnic suporta doar valoarea nominala, costurile de tiparire si distribuire fiind acoperite de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.
Termen de utilizare: beneficiarul casnic trebuie sa valorifice tichetele in termen de 12 luni de la achizitie.
Returnarea tichetelor: beneficiarul poate returna tichetele neutilizate in 30 de zile de la expirarea termenului de 12 luni si va primi valoarea nominala minus costurile de tiparire si distribuire, daca este cazul.
Tichetele pierdute sau deteriorate: valoarea tichetelor pierdute, deteriorate sau nereturnate in termenul specificat nu se restituie beneficiarului casnic.
Tichetele nepreschimbate: tichetele nepreschimbate in termenul de 12 luni nu se deconteaza prestatorului casnic.
Anularea tichetelor: tichetele care nu sunt preschimbate, valorificate sau returnate conform legii se anuleaza.
Procesul de acordare si utilizare a tichetelor de activitati casnice de catre angajatori pentru angajatii lor
- Acordarea tichetelor de activitati casnice
Angajatorii pot acorda angajatilor tichete de activitati casnice sub forma de prima sau bonus, suportand valoarea nominala a acestora.
- Limitele bugetare
Acordarea tichetelor se face in limitele sumelor prevazute in bugetul de stat sau in bugetele locale pentru unitatile bugetare, si in limitele bugetului de venituri si cheltuieli aprobat.
- Acordul cu sindicatele
Numarul de tichete si frecventa acordarii acestora se stabilesc de comun acord intre angajatori si organizatiile sindicale sau, in absenta acestora, cu reprezentantii angajatilor.
- Eliberarea tichetelor
Agentiile pentru ocuparea fortei de munca sunt responsabile pentru eliberarea tichetelor catre angajatori.
- Achizitionarea tichetelor
Tichetele sunt achizitionate de la Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca si pot fi emise pe suport hartie sau electronic.
- Detaliile angajatilor
Pentru tichetele emise pe suport hartie, angajatorii trebuie sa completeze numele, prenumele si codul numeric personal ale fiecarui angajat care va utiliza tichetele.
- Impozitul pe venit
Angajatii care primesc tichete de activitati casnice datoreaza impozit pe venit pentru contravaloarea acestora, conform legii.
- Scutirea de contributii sociale
Angajatii care au calitatea de beneficiari casnici, nu datoreaza contributii sociale obligatorii pentru sumele primite sub forma de tichete de activitati casnice.
- Beneficii pentru angajatori
Angajatorii care acorda cel putin 600 de tichete unui angajat intr-un an pot primi gratuit 50 de tichete pentru fiecare angajat eligibil in anul urmator.
- Acordarea tichetelor gratuite
Tichetele gratuite pot fi acordate sub forma de prima sau bonus, cu precizarea detaliilor angajatului beneficiar.
- Scutirea de contributia asiguratoare pentru munca
Angajatorii nu datoreaza contributia asiguratoare pentru munca pentru tichetele de activitati casnice acordate angajatilor
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale a infiintat Platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice.
Functionalitatile Platformei
Inregistrarea datelor: Platforma va asigura inregistrarea datelor si informatiilor privind beneficiarii casnici si prestatorii casnici.
Evidenta obligatiilor fiscale: Va permite evidenta, centralizarea, retinerea, calculul si plata obligatiilor fiscale prevazute de lege.
Gestionarea tichetelor: Platforma va facilita achizitia, plata si distribuirea tichetelor de activitati casnice emise.
Monitorizarea tichetelor: Va tine evidenta tichetelor preschimbate, returnate, pierdute, deteriorate sau nereturnate, precum si a celor acordate gratuit sau anulate.
Generarea de rapoarte: Platforma va permite interogarea datelor si generarea de rapoarte si statistici.
Veniturile obtinute de prestatorii casnici nu sunt considerate venituri in sensul urmatoarelor articole din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca. Acest lucru inseamna ca aceste venituri nu vor afecta statutul lor in ceea ce priveste asigurarile pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca.
Implementarea tichetelor de activitati casnice introduce un sistem reglementat pentru remunerarea activitatilor casnice necalificate, oferind un cadru legal specific pentru relatiile dintre prestatorii si beneficiarii acestor servicii. Acest sistem stabileste clar valoarea si utilizarea tichetelor, precum si responsabilitatile si beneficiile ambelor parti implicate. De asemenea, platforma electronica creata de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale asigura gestionarea si monitorizarea eficienta a tichetelor si obligatiilor fiscale asociate, contribuind la o administrare mai organizata a acestor procese.